29 maart 2021

Persbericht: Sponsorovereenkomst BIC en STE

Vandaag ondertekent Solar Team Eindhoven samen met Brainport Industries Campus een sponsorovereenkomst!

Brainport Industries Campus, ofwel BIC, is het toekomstbeeld van de hightech maakindustrie. Op de campus komen de meest innovatie bedrijven bij elkaar om samen te ontwikkelen; open innovatie onder één dak. Kennis wordt uitgewisseld en faciliteiten om te onderzoeken worden gedeeld. Hierdoor kunnen de gevestigde bedrijven en instituten in een korte tijd sneller innoveren. De lijntjes zijn kort; buren kunnen even bij elkaar aankloppen voor een diep inhoudelijk gesprek onder het genot van een kopje koffie.

Sinds 2019 heeft het Solar Team Eindhoven (STE), een team van studenten van de Technische Universiteit Eindhoven, intrek genomen op de campus. Binnen 3,5 maand hebben zij op de BIC Stella Era, de laatste zonne-auto van Solar Team Eindhoven, gebouwd. Gebiedsontwikkelaar SDK Vastgoed namens VOF BIC wilde deze samenwerking in 2020 graag continueren om zo bij te dragen aan de Open Innovatie.

In september 2020 is een nieuw team gestart aan hun avontuur bij het Solar Team Eindhoven. Ditmaal zullen zij naast hun werkplaats op BIC ook gebruik maken van een kantoorruimte, waardoor ze een nog groter onderdeel worden van het BIC-ecosysteem.

Het bijzondere aan het team van de 23 enthousiaste studenten is dat iedereen die aan het avontuur begint open-minded is en vol frisse ideeën zit. Hierdoor is niks te gek en is alles mogelijk. Daarbij komt kijken dat het project zich binnen één jaar afspeelt. Binnen een hele korte tijd kunnen zij technologische innovaties ontwikkelen die anderen onmogelijk achten; ze produceren en innoveren in een ongekend tempo.

Op  BIC is het Solar Team Eindhoven al volledig opgenomen in het ecosysteem. Ze gaan samenwerkingen aan met de gevestigde hightech industrie om het project tot een succes te maken. Zo zijn onder andere Ceratec en K3D al aangehaakt voor het maken en aanleveren van onderdelen voor het mechanische gedeelte van de auto. Ook ENGIE, KPN en BG.legal doen mee, maar dan op een meer ondersteunende wijze. ENGIE regelt de energievoorzieningen voor de werkplaats, KPN het internet voor kantoor en BG.legal zorgt dat de samenwerkingscontracten met de hiervoor genoemde bedrijven netjes worden opgesteld. Open innovatie onder één behapbaar dak van het Solar Team Eindhoven laat zien waar BIC voor is bedoeld: snelle en makkelijke schakeling tussen bedrijven om in een rap tempo te innoveren.

Niet alleen samenwerkingen met bedrijven maken het project tot een succes, ook de link met het onderwijs is extreem belangrijk. De studenten van het Solar Team Eindhoven komen zelf allemaal van de Technische Universiteit Eindhoven, maar op BIC komen ze ook in contact met de studenten van het Summa College om praktische ervaring op te doen. De docenten van Avans Hogeschool dragen ook hun steentje bij door design te checken van

onderdelen die er straks voor gaan zorgen dat het voertuig kan rijden. BIC biedt een thuisbasis voor de nieuwe generatie professionals in de hightech maakindustrie. Het Solar Team Eindhoven probeert deze rol als linking pin tussen studenten, onderwijsinstellingen en de industrie ook aan te nemen.

Open innovatie, dat is het waar het uiteindelijk om draait. Alleen samen kunnen we onze doelen met betrekking tot hernieuwbare energie, maatschappelijk verantwoord ondernemen, de toekomstige generatie, vooruitstrevende technologie en ga zo maar door, bereiken. Alleen als we alle stukjes kennis en kunde die we hebben samen kunnen voegen, kunnen we vooruit. Dat is waar zowel BIC en het Solar Team Eindhoven voor staan. BIC biedt onderwijs en industrie een plek om samen aan de slag te gaan: samen ondernemen, samen ontwikkelen, samen groeien, samen vooruit. Het Solar Team Eindhoven creëert een voertuig waar in een experimentele omgeving al deze kennis en kunde kan worden toegepast om te laten zien wat de kracht van open innovatie is.

Op Brainport Industries Campus komen pioniers van Innovatie, onderwijs en industrie bij elkaar om samen de toekomst te creëren.

BIC voor Solar
Sponsorcontract BIC voor Solar Team Eindhoven

Over Brainport Industries Campus:

De Brainport Industries Campus is een ontwikkel- en productielocatie voor bedrijven en kennisinstellingen in de hightechsector. Elk gebouw biedt faciliteiten waarvan meerdere partijen gebruik kunnen maken. De inrichting kan eenvoudig worden aangepast aan de veranderende behoefte van gebruikers. BIC faciliteert haar huurders optimaal in samenwerking aan nieuwe productietechnieken. De campus is bovendien bedoeld om aan (internationale) bezoekers te tonen wat de maakindustrie in de regio te bieden heeft.

Brainport Industries Campus ligt vlakbij Eindhoven Airport, de A2/N2 en het Beatrixkanaal. De totale oppervlakte is 200 hectare, waarvan een derde deel wordt bebouwd met vijf grote bedrijfsgebouwen. Brainport Industries Campus is een ontwikkeling en realisatie van SDK Vastgoed namens VOF BIC en is een samenwerking met overheden en industrie. Meer informatie op www.brainportindustriescampus.com.

Over SDK Vastgoed

Als gebiedsontwikkelaar creëert SDK Vastgoed, dochter van VolkerWessels, ecosystemen voor de industrie van morgen. Met de nodige dosis lef ontwikkelt SDK Vastgoed projecten vanuit een duidelijke visie, met alle ruimte voor samenwerking en co-creatie. Door de keuze voor een flexibel huisvestingsconcept komt in BIC de hightech toelever- een maakindustrie samen. Het ontwikkelen van ecosystemen als BIC past volledig bij het DNA en de expertises van SDK Vastgoed.

Journalist Michel Teeuwen